torsdag 6 november 2008

Shizuoka-Hamamatsu



Att hitta var konstnären Hiroshige har avbildat alla sina stationer längs den gamla Tokaidon är inte lätt. Det är heller inte temat för denna reseberättelse. (Det har andra gjort före mig). Men idag hittar jag dock en och det är det berömda tehuset i Mariko (med det klassiskt japanska stråtaket). Så när jag väl lämnat Shizuoka och börjar klättra upp mot Utsunoyama-passet händer det igen. Jag svänger av från en stora vägen och världen förändras helt och hållet. Det blir tyst och stilla. Ofta finns utmärkta (cykel-) vägar uppepå vallarna på respektive sida om floderna. Även husen börjar klänga längs dalgången. Har möter man endast ensamma förmiddags -promenanter (oftast 70+are) som nickar uppskattande till hälsning. Efter Mariko klättrar jag ännu mera uppför tills jag kommer till Meji-tunneln som gör en bra genväg över passet. Här är jag är helt ensam och allting är knäpp-tyst. När jag kommer ut på andra sidan tunneln provar jag att svänga av in på den riktigt gamla Tokaidon (dvs den som fortfarande är vandrings-stig i grus och sten!) och rullar fullt bromsande ner för branten (man har ju för fan mountainbike tänker jag). Med hjärtat i halsgropen går det hyfsat kontrollerat nedför det branta berget. Mer så här äkta gammal Tokaido blir det inte!



Väl nere rullar det på igen och jag och tar ganska bra distans. Här på platten trängs husen igen på slätt-landet mellan berget och havet. Många floder rinner ner från bergen så många broar blir det. Flera tåg- och vägbroar går parallellt. Ibland kan flodbankarna vara ganska breda. Jag börjar ta för vana stanna mitt på broarna och ta in landskapet. Lyckas tillslut få med Tokaido Shinkansen när det susar förbi på bron bredvid. Ännu ett nytt pass över nya berg. Inte lika högt men än dock ganska krävande. Här uppe blåser det lite snålt. Tebuskarna står radade i fina rader. Ännu i denna dag vet jag inte varför man har små propellrar (som ser ut som små vindkraftverk) över tebuskarna. Hittar tyvärr ingen att fråga. Hålla borta fåglar? Är och förblir ännu ett (japan-) mysterium...


De grillade spetten på Yakitori-stället i Hamamatsu blir så dagens final. Ytterligare en studie i japansk professionalism. Det bäres in under stort stoj. Iskall öl i iskalla ölsejdlar passar utmärkt till...